Klik op onderstaande dropdown om de verschillende milestones te zien.
Sommige stappen, documenten, registraties … zijn verplicht. Je vindt ze hieronder in volgorde opgesomd.
… is half gewonnen.
Begin tijdig aan de uitwerking van je project! Reken sowieso op een voorbereidingsperiode van 6 maanden. Hou hierbij ook rekening met de deadlines.
Informeer je grondig over de regels. Dat kan door ze te lezen in de programmagids, tijdens een informatiesessie, via contact met JINT … Zo weet je of je projectidee wel in aanmerking komt voor subsidies.
Bepaal de doelstellingen van het project samen met je (buitenlandse) partner(s) én met de deelnemers. Wat wil je bereiken voor je organisatie? Wat voor je deelnemers?
Kies samen een thema en rode draad voor de uitwisseling.
Waar zijn de deelnemers mee bezig? Wat willen ze van de andere groep(en) leren? Lees enkele voorbeelden ter inspiratie op de JINT-website.
Betrek de deelnemende jongeren al van bij het begin van je project. Zo zorg je voor een grotere gedragenheid en kan je hen echt actief laten bijdragen. Laat hen meedenken over het thema, programma, activiteiten, methodieken …
Denk na over de competenties die deelnemers zullen verwerven door hun deelname aan het project en hoe je hun leerproces zal begeleiden doorheen alle fasen van het project. Denk daarbij ook na over hoe je Youthpass daarbij kan gebruiken.
Deze programmagids is een uitgave van de Europese Commissie met alle regels, criteria en inlichtingen voor/over de verschillende mogelijkheden.
Dit document is in het Engels.
Sommige stappen, documenten, ingevingen … kunnen een echte meerwaarde betekenen. Hieronder vind je inspiratie om je project kwalitatiever en sterker te maken.
Eén van de prioriteiten binnen Erasmus+ Jeugd is duurzaamheid. Het is dus een meerwaarde om jouw project en de daarbij horende events zo duurzaam mogelijk te organiseren. JINT creëerde een handleiding voor duurzame evenementen, die zowel bruikbaar is voor grotere projecten als kleinere evenementen. Je vindt de handleiding en verdere informatie op de website van JINT. De Europese Commissie creëerde ook een Go Green e-zine met 7 tips om jouw project te verduurzamen.
Goedgekeurde projecten 2023
DownloadSommige stappen, documenten, registraties … zijn verplicht. Je vindt ze hieronder in volgorde opgesomd.
Een Organisation ID is nodig voor elke organisatie of groep van jongeren die een aanvraag wil indienen of partner is in een Erasmus+ Jeugd-project.
Elke organisatie of informele groep die een European Solidarity Corps-aanvraag wil indienen of partner is in een European Solidarity Corps-project, moet zich registreren.
Tip
In dit document lees je wat de onderlinge verschillen zijn tussen een informele groep, feitelijke vereniging en een vzw. Kies je toch voor een feitelijke vereniging, zet dan één en ander op papier en via het document ‘modelstatuten feitelijke vereniging’.
Registratie moet vóór de deadline gebeuren. Zonder registratie kan je geen aanvraag indienen of partner zijn in een project.
Tip
Je kan je op elk moment online registreren en je gegevens aanpassen.
Overweeg je een aanvraag in te dienen of wil je partner worden in een project? Wacht niet tot de deadline, maar doe dit zo snel mogelijk!
Registreren gebeurt in verschillende stappen via het online Erasmus+ and European Solidarity Corps Platform (EESCP):
Onderstaande handleiding legt je uit hoe je deze stappen doorloopt:
Heb je nog vragen? Geef ons een seintje.
Een subsidieaanvraag indienen doe je via het algemene online formulier. Je dient het via dezelfde online omgeving in, ten laatste op de dag van de deadline.
De eerste stap bij het indienen van een aanvraag is om in het online portaal in te loggen met je EU-login. Vervolgens klik je “Opportunities” op “Erasmus+”. Vervolgens filter je op ‘Youth’ bij ‘fields’. Daarna klik je bij de juiste mogelijkheid op “Apply” om het online formulier te beginnen invullen:
We creëerden ook een uitgebreidere handleiding voor het indienen van een aanvraag, met tips per subsidiemogelijkheid:
Eens je je aanvraag hebt ingediend, sturen we je een ontvangstbevestiging. Kreeg je geen bericht van ons? Geef ons dan een seintje.
Tip
Vergeet voor de zekerheid niet af en toe een pdf van je aanvraag op te slaan op je computer. Zo vermijd je dat technische moeilijkheden roet in het eten gooien.
We raden je aan enkele dagen voor de deadline in te dienen, zodat je ons bij bv. technische problemen nog kan contacteren en toch tijdig kan indienen. Sla de ingediende versie op, dan verschijnt onderaan op het document het tijdstip waarop je ingediend hebt.
Tip
Laat op voorhand de declaration of honour ondertekenen, opdat je ze als bijlage bij je aanvraag kan toevoegen.
We sturen je een ontvangstbevestiging wanneer we je aanvraag ontvangen hebben. Kreeg je geen bericht van ons? Geef ons dan een seintje.
Vul je programma in het activiteitenoverzicht in en voeg het bij je aanvraagformulier. Geef voor elke activiteit aan waarom je deze in je programma opneemt (objectives) en hoe jullie dit gaan aanpakken (non-formal and informal learning methods used).
Je kan een template voor het activiteitenoverzicht downloaden bij het online aanvraagformulier (zie vorige stap) onder ‘annexes’ in het menu links.
De opbouw van het programma is zeer belangrijk. Zorg ervoor dat er een thema of rode draad is waaraan het programma wordt opgehangen. Verder kan je drie fasen onderscheiden:
Stel je bij elk van de activiteiten die je wil opzetten volgende vragen:
Vraag naar onze publicatie ‘Blikopener’ om van je project een echte interculturele ervaring te maken.
Activiteitenoverzicht template
DownloadOm de reiskosten voor je project te berekenen.
Voor je reiskosten krijg je een vast bedrag per kilometerzone. Voor de berekening gebruik je de ‘distance band calculator’ van de Europese Commissie. Geef je traject in en de culculator berekent het aantal kilometer tussen de plaats van vertrek en de bestemming. Vervolgens weet je in welke kilometerzone, of distance band, jouw traject valt. Het bijbehorende bedrag dient voor de reiskosten van een persoon.
Let op!
Dit bedrag dient voor de heen- en terugreis. Je mag het dus niet verdubbelen.
Je vindt het mandaatdocument bij de tab ‘Annexes’ in je aanvraagformulier.
Elke aanvrager is als coördinerende organisatie verplicht om met elke partner afzonderlijk een ‘mandate’ of mandaatdocument in te vullen en te ondertekenen.
Een mandaatdocument is een overeenkomst tussen twee organisaties. Een partnerorganisatie geeft daarin toestemming aan de coördinerende organisatie om in haar naam mee het contract te ondertekenen en in de communicatie met het Nationaal Agentschap op te treden als haar vertegenwoordiger.
Je vindt de template voor dit document in het aanvraagformulier onder ‘annexes’.
Sommige stappen, documenten, ingevingen … kunnen een echte meerwaarde betekenen. Hieronder vind je inspiratie om je project kwalitatiever en sterker te maken.
Eén van de prioriteiten binnen Erasmus+ Jeugd is duurzaamheid. Het is dus een meerwaarde om jouw project en de daarbij horende events zo duurzaam mogelijk te organiseren. JINT creëerde een handleiding voor duurzame evenementen, die zowel bruikbaar is voor grotere projecten als kleinere evenementen. Je vindt de handleiding en verdere informatie op de website van JINT. De Europese Commissie creëerde ook een Go Green e-zine met 7 tips om jouw project te verduurzamen.
Goedgekeurde projecten 2023
DownloadSommige stappen, documenten, registraties … zijn verplicht. Je vindt ze hieronder in volgorde opgesomd.
Ongeveer tien weken na de deadline word je op de hoogte gebracht van de resultaten.
Na de evaluatie van de projecten ontvangen alle aanvragers per mail nieuws over het resultaat van de evaluatieprocedure. In die mail vind je ook een document met allerhande nuttige informatie. Deze documenten vind je hieronder ook per actie terug.
De stafmedewerker van wie je deze mail ontvangt is jouw persoonlijke aanspreekpunt bij JINT. Heb je vragen in de loop van je project? Neem dan via mail of telefoon contact op met jouw stafmedewerker.
Informatie bij goedkeuring groepsuitwisselingen
DownloadIs je aanvraag goedgekeurd, dan krijg je van het contract via e-sign. Van zodra het contract getekend is, wordt het voorschot gestort.
De persoon die je opgaf als legal representative zal een mailtje ontvangen van de afzender e-sign of signhere. Via deze weg teken je het contract online. Eens het contract getekend is kan je jouw project terugvinden in de online tools en zal het eerste voorschot worden uitbetaald, doe dit dus zo snel mogelijk.
Lees het contract grondig door, er staat belangrijke informatie in over je project. Bij het contract horen ook een aantal bijlages. Hierin staat belangrijke informatie over welke bewijsstukken je samen met het eindverslag moet indienen. De bijlages kan je hieronder downloaden. Sinds 2023 zijn de contracten heel wat uitgebreider geworden. In dit webinar leggen we uit hoe de contracten voor groepsuitwisselingen (KA152) in elkaar zitten.
Zijn er wijzigingen in je project? Dan kan het zijn dat je een contractwijziging moet aanvragen. In het webinar wordt ook uitgelegd hoe en wanneer je een contractwijziging aanvraagt. Neem hiervoor altijd contact op met je stafmedewerker, dat is de persoon van wie je de goedkeuringsmail ontving.
Nadat het contract ondertekend is, wordt het voorschot van het goedgekeurde subsidiebedrag aan de indiener gestort.
Je beslist samen met alle partners hoe je de subsidies verdeelt en welke kosten ze zullen dekken (enkel van toepassing als er partners zijn in je project). Je verdeelt het budget uiteraard in verhouding tot de taken en verantwoordelijkheden van alle partners en de daarmee gepaard gaande kosten. Communiceer ook goed over het bedrag dat aan reiskosten besteed kan worden.
Je mag kosten voor activiteiten in je projectperiode beginnen maken vanaf het moment dat je je project hebt ingediend. Kosten die je maakt vóór de goedkeuring van het project zijn wel op eigen risico.
Het resterende bedrag van je subsidies krijg je wanneer je je eindverslag correct indient aan het einde van je project. Let op! Zorg dat je tijdens je project de nodige bewijsstukken goed bijhoudt. Je vindt een overzicht van de nodige bewijsstukken bij ‘eindverslag’ in het menu hierboven.
Voorbeeld van een partnerovereenkomst voor een groepsuitwisseling.
Giet alle concrete afspraken met je partner(s) in een partnerovereenkomst. Daarin geef je duidelijk aan wie welke taken en verantwoordelijkheden heeft en hoe het aangevraagde budget verdeeld zal worden over de verschillende betrokken partijen. Dat vermijdt misverstanden achteraf en is een goede basis voor een duurzame samenwerking. Bekijk hier een voorbeeld voor een groepsuitwisseling. Het voorbeeld kan als basis dienen voor andere Erasmus+ Jeugd-projecten.
Partnerovereenkomst voorbeeld
DownloadEens je contract getekend is, krijg je toegang tot de Beneficiary Module (BM). Dat is een online platform dat indieners van goedgekeurde projecten moeten gebruiken om hun project te beheren en erover te rapporteren.
Elke indiener van een goedgekeurd project moet de tool gebruiken.
Heb je zelf geen aanvraag ingediend, maar ben je wel partner in een project? Dan moet diegene die de aanvraag indiende alle gegevens invullen. Je vindt het via het algemene platform voor alle European Solidarity Corps- en Erasmus+-projecten, bij ‘My Projects’ onder ‘Projects’ in de lijst links.
Let op!
Voor projecten die goedgekeurd zijn voor 2021 gebruik je de gelijkaardige Mobility Tool+ (MT+).
De BM moet je verplicht gebruiken om:
De partnerorganisaties en deelnemers moeten voor het begin van elke activiteit in de BM geregistreerd zijn.
Toegang: Wordt je project goedgekeurd en heb je het contract ondertekend teruggestuurd, dan krijgt je als projectverantwoordelijke een automatische e-mail met daarin de toegangslink naar de BM. Vanaf dan kan je gegevens in de BM beginnen registreren.
In deze handleidingen vind je de stappen om je partners, activiteiten en deelnemers toe te voegen. Je doet dit best in deze volgorde:
Daarnaast zijn er ook nog deze handleidingen die van pas kunnen komen:
We creëerden ook een beknopte handleiding in het Nederlands.
Je kan op elk moment tijdens je project gegevens invoegen of wijzigen.
Nadat je alle activiteiten en deelnemers correct invulde, je activiteit(en) plaatsvond(en) en je het budget controleerde, kan je via ‘Reports’ in het menu je inhoudelijk eindverslag genereren. Vul de verschillende vragen stap voor stap in. Elk ingevuld onderdeel krijgt een groen vinkje.
Is alles ingevuld, dan kan je alle nodige bijlagen uploaden:
Pas nadat je al deze stappen goed doorlopen hebt, kan je het volledige eindverslag van je project via de ‘submit’-knop definitief indienen (submitten).
Bij de uitvoering van je activiteit(en) zal je ook persoonsgegevens verzamelen en verwerken: van jongeren, begeleiders, trainers, zowel binnen je eigen organisatie als bij de partner. Deze persoonsgegevens moet je met de nodige vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid voor de persoon in kwestie bewaren, beveiligen en behandelen.
Sommige stappen, documenten, ingevingen … kunnen een echte meerwaarde betekenen. Hieronder vind je inspiratie om je project kwalitatiever en sterker te maken.
Eén van de prioriteiten binnen Erasmus+ Jeugd is duurzaamheid. Het is dus een meerwaarde om jouw project en de daarbij horende events zo duurzaam mogelijk te organiseren. JINT creëerde een handleiding voor duurzame evenementen, die zowel bruikbaar is voor grotere projecten als kleinere evenementen. Je vindt de handleiding en verdere informatie op de website van JINT. De Europese Commissie creëerde ook een Go Green e-zine met 7 tips om jouw project te verduurzamen.
Goedgekeurde projecten 2023
DownloadDit evaluatiekader beschrijft toetsstenen die in rekening gebracht worden bij de beoordeling van
een project.
Elk project in Erasmus+ Jeugd wordt getoetst aan een reeks van formele en inhoudelijke criteria, bepaald door de Programmagids en verfijnd vanuit de praktijk opgebouwd doorheen de jaren van het Erasmus+-programma, het Jeugd-programma en daarvoor.
Het evaluatiekader komt voort uit de besprekingen op de evaluatiecommissies voor de jeugdprogramma’s sinds 2014, intern overleg in aanloop naar en ter opvolging van de evaluatierondes van de subsidieprogramma’s en besprekingen op de Raad van Bestuur van JINT en in het team van de stafmedewerkers verantwoordelijk voor het uitvoeren van het programma.
E+ evaluatiekader 2023
DownloadSommige stappen, documenten, registraties … zijn verplicht. Je vindt ze hieronder in volgorde opgesomd.
Dit is enkel van toepassing als je gaat naar of deelnemers ontvangt uit een land buiten de EER-zone.
Hebben de deelnemers een reisvisum of andere documenten nodig? Lees er alles over op onze website www.kamiel.info.
Dit is enkel van toepassing als de deelnemers van jouw project minderjarig zijn.
Trek je met de deelnemers naar het buitenland en zijn ze minderjarig? Dan moeten de ouders officieel toestemming geven. Ouders kunnen zo’n document invullen en laten valideren via de stad of gemeente. Voor buitenlandse groepen die naar België komen, ga je met je partners de regels van hun land na.
Het is belangrijk dat je deelnemers en alle betrokkenen goed verzekerd zijn tijdens hun (inter)nationaal project. Je bent daar als projectorganisator zelf verantwoordelijk voor! In onderstaand document vind je alle nodige informatie.
verzekeringsinfo_groepsprojecten
DownloadJe bent verzekerd? Heel goed, maar er kan altijd nog iets gebeuren. Probeer je daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. Neem je voorzorgen, praat en overleg met je deelnemers en eventuele partners.
In de publicatie ‘Veilig aan de slag‘ vind je meer info over preventie en veiligheid tijdens je project.
Handig om weten: 112 is het Europese noodnummer waarnaar mensen in nood in alle lidstaten van de Europese Unie 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 kunnen bellen om onmiddellijke hulp te krijgen van de brandweer, een medisch team of de politie.
JINT is in nood bereikbaar tijdens de kantooruren (van 9u – 17u) via 02 209 07 20.
Veilig_aan_de_slag_2010
DownloadEen voorbeeld van een lijst om tijdens je project de nodige gegevens van de deelnemers te verzamelen. Vergeet niet dat ook handtekeningen nodig zijn om je eindverslag correct in te dienen.
Deelnemerslijst template
DownloadYouthpass is een tool die jongeren en jeugdwerkers in staat stelt om hun leerresultaten tijdens projecten bij te houden en te erkennen. De Youthpass is beschikbaar voor elke deelnemer van een project binnen Erasmus+ Jeugd.
Youthpass is een door Europa erkende tool om niet-formeel leren te erkennen. Iedere deelnemer en begeleider van een project binnen Erasmus+ Jeugd heeft recht op een Youthpass. Vanuit JINT is het een minimumvereiste om iedere deelnemer een certificaat te geven.
De eerste stap is het aanmaken van een account op het portaal van Youthpass.
Nadat je een account hebt aangemaakt, kan je certificaten aanmaken voor deelnemers en begeleiders.
Voor verder ondersteunend materiaal kan je terecht op www.youthpass.eu of neem contact op met JINT.
INFOPACK YOUTHPASS 2024
DownloadEr kan altijd iets gebeuren. Doet er zich een noodsituatie voor tijdens je project, panikeer niet en neem in de eerste plaats contact op met de hulpdiensten. Neem op voorhand al even ondersteunde publicaties door, zo ben je voorbereid.
112, dat is het Europese noodnummer waarnaar mensen in nood in alle lidstaten van de Europese Unie 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 kunnen bellen om onmiddellijke hulp te krijgen van de brandweer, een medisch team of de politie.
JINT is in nood bereikbaar tijdens de kantooruren (van 9u – 17u) via 02 209 07 20..
Je kan meer info vinden in de publicatie ‘Veilig aan de slag‘.
Veilig_aan_de_slag_2010
DownloadSommige stappen, documenten, ingevingen … kunnen een echte meerwaarde betekenen. Hieronder vind je inspiratie om je project kwalitatiever en sterker te maken.
Eén van de prioriteiten binnen Erasmus+ Jeugd is duurzaamheid. Het is dus een meerwaarde om jouw project en de daarbij horende events zo duurzaam mogelijk te organiseren. JINT creëerde een handleiding voor duurzame evenementen, die zowel bruikbaar is voor grotere projecten als kleinere evenementen. Je vindt de handleiding en verdere informatie op de website van JINT. De Europese Commissie creëerde ook een Go Green e-zine met 7 tips om jouw project te verduurzamen.
Sommige stappen, documenten, registraties … zijn verplicht. Je vindt ze hieronder in volgorde opgesomd.
Ten laatste twee maanden na het einde van je project dien je het eindverslag van je project in.
Om je resterend saldo te krijgen en je project volledig af te ronden moet je het eindverslag (final report) van je groepsuitwisseling ten laatste twee maanden na het einde van je project indienen.
Zorg ervoor dat je alle activiteiten en deelnemers correct invulde en je het budget in de Beneficiary Module (BM) controleerde. (Meer informatie en een uitgebreide handleiding voor de BM vind je bij ‘na goedkeuring‘). Daarna kan je via ‘Reports’ in het menu links je eindverslag genereren.
Het eindverslag voor een groepsuitwisseling bestaat uit verschillende delen, het grootste deel daarvan zijn inhoudelijke vragen. Als een onderdeel volledig is aangevuld verschijnt een groen vinkje in het tabblad links. Pas als alle vinkjes groen zijn, kan je het volledige eindverslag via de ‘submit’-knop indienen.
Bij ‘annexes‘ zal je verschillende documenten moeten uploaden. Welke dat precies zijn hangt af van je project, je vindt een overzicht in het document dat je hieronder kan downloaden.
We geven graag nog 10 tips mee voor een geslaagd eindverslag:
Eindverslag info KA152 (2023-2024)
DownloadSommige stappen, documenten, ingevingen … kunnen een echte meerwaarde betekenen. Hieronder vind je inspiratie om je project kwalitatiever en sterker te maken.
Klik op onderstaande dropdown om de verschillende milestones te zien.